Nieuws

Kerstconcert Les Femmes Vocales

Les Femmes Vocales is een nieuw vrouwenensemble onder leiding van Jeroen Spitteler. Op zaterdag 11 december brengen wij je alvast in de kerststemming met ons concert There is no rose .... Centraal staat A Ceremony of Carols van Benjamin Britten, met Femke de Graaf op piano. Daarnaast voeren we werken uit van onder anderen Ola Gjeilo, Francis Poulenc en de jonge Sloveense componist Andrej Makor. Tijdens dit concert neem ik enkele koorsolo’s voor mijn rekening. Het programma duurt ongeveer een uur

We geven twee concerten:

Zaterdag 11 december 2021 om 19.00 uur en om 20.45 uur
Oranjekerk, Tweede van der Helststraat 1-3, Amsterdam

Toegang: € 15,-

Reserveren is noodzakelijk. Stuur daarvoor een mail met je naam, welke aanvangstijd je voorkeur heeft en hoeveel kaarten je wilt bestellen. Informatie over betaling volgt in de antwoordmail.

Reserveren »

Voor dit concert is een coronatoegangsbewijs nodig.

O radiant dawn!

On moonlit night was de titel van ons vorige concert, dat we in een lege kerk hebben opgenomen om ondanks alles samen te blijven zingen en die muziek te delen. Maar nu, twee jaar na ons laatste liveconcert, gaan wij eindelijk weer voor publiek optreden. De nacht is voorbij en er begint een stralende nieuwe dag. O radiant dawn!

Die gouden dageraad verbindt de thema's van ons concert: de jeugd, verbeeld als een nieuwe dag, en de liefde, die als de zon het hart verwarmt. Vele componisten lieten zich hierdoor inspireren, van renaissancemeesters als Thomas Tallis, Orlando di Lasso en Claudio Monteverdi tot de hedendaagse Baskische componist Javier Busto.

Ook richten wij onze blik naar het oosten, waar de zon opkomt. Onze van oorsprong Indonesische dirigent Dody Soetanto voegde aan ons repertoire namelijk twee stukken over de liefde toe van moderne Indonesische componisten, waarmee we ons publiek graag laten kennismaken.

Om het feest compleet te maken, luidt O radiant dawn! de kerstperiode in. Het is de titel van een geliefd werk van James MacMillan, dat de geboorte van Christus als 'licht van de wereld' aankondigt. Aangevuld met liederen van onder anderen Johann Sebastian Bach vormt dit de sfeervolle opmaat tot de decembermaand.

Ik nodig je van harte uit om in de aangename ambiance van de Lokhorstkerk te genieten van dit afwisselende en met liefde gezongen programma.

Zaterdag 27 november 2021 om 20.15 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Toegang: € 15,- (kinderen ‹ 18 jaar gratis)

Kaartverkoop »

Voor dit concert is een coronatoegangsbewijs nodig.

Eerder in het nieuws

Concert: Licht en donker

Dit jaar zing ik voor het eerst in projectkoor La Rosa. De werken van hedendaagse componisten die op het programma staan zijn helemaal mijn smaak! Lux aurumque van de Amerikaanse componist Eric Whitacre stond al een tijd op mijn verlanglijstje om uit te voeren. Die klankvelden, die iconische boven het koor uit zwevende sopraannoten ... prachtig! Des te leuker dat ik die kleine solo nu zelf mag zingen.

Verder staan er werken van Paul Mealor (een nieuwe naam voor mij), Ola Gjeilo en Morten Lauridsen op het programma. Allen verklanken zij het licht en donker op hun eigen manier — Gjeilo indringend, Whitacre meer contemplatief, Lauridsen gloedvol en Mealor juist wat verstilder. Pianist Femke de Graaf begeleidt enkele van de koorwerken en speelt ook een solostuk van Gjeilo. Om het feest compleet te maken, heeft een van de werken van Gjeilo ook cellobegeleiding.

We geven twee concerten:

Van Houtenkerk, Oudegracht 69 in Weesp
Zaterdag 9 oktober om 20.15 uur

Tuindorpkerk, Professor Suringarlaan 1 in Utrecht
Zondag 10 oktober om 16.00 uur

Kaartjes kosten € 15. Je kunt ze bestellen door een mail te sturen naar Kamerkoor La Rosa. Vermeld je naam, het gewenste aantal kaartjes en de datum plus het tijdstip van het concert. Je krijgt dan informatie over de betaling. Wil je kaartjes kopen aan de zaal? Neem dan contant geld mee, liefst gepast. Bij de ingang vindt een coronacheck plaats.

Ein kleines deutsches Requiem

'Ihr habt nun Traurigkeit, aber ich will euch wieder sehen und euer Herz soll sich freuen.'
— 'Jullie hebben nu verdriet, maar ik zal jullie terugzien, en dan zul je blij zijn.'

Het Midsummer Ensemble kijkt verlangend uit naar de opening van het nieuwe culturele seizoen voor amateurmusici. In een sfeervolle en intieme setting brengen wij een bijzondere bewerking van Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms. Anders dan een traditioneel requiem is dit geen gebed voor het zielenheil van een overledene, maar troostmuziek voor de nabestaanden.

Brahms schreef dit werk voor koor, orkest en twee solisten en maakte later zelf een bewerking met quatre-mains pianobegeleiding. Speciaal voor het Midsummer Ensemble bewerkte dirigent en artistiek leider Jeroen Spitteler Ein deutsches Requiem voor kamerkoor, klein orkest, piano en één solist. Van de zeven delen van het requiem voeren we er vijf uit — het wordt dus Ein kleines deutsches Requiem.

Ein kleines deutsches Requiem duurt circa 50 minuten. Daardoor kunnen we meer kleine concerten geven en zo veel mogelijk mensen de kans bieden om zich te laven aan Brahms' muzikale troost.

We geven zes concerten:

Vrijdagavond 27 augustus, Nieuwe Badkapel, Scheveningen:

  • concert 1: 19.45 uur
  • concert 2: 21.15 uur

Zaterdagavond 28 augustus, Dominicuskerk, Amsterdam:

  • concert 1: 19.45 uur
  • concert 2: 21.15 uur

Zondagmiddag 29 augustus, Dominicuskerk, Amsterdam:

  • concert 1: 15.00 uur
  • concert 2: 16.30 uur

Rossini op anderhalve meter

Zaterdag 29 augustus 2020, 19.30 uur en 21.15 uur
Zondag 30 augustus 2020, 19.00 uur en 20.45 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Het Midsummer Ensemble opent het nieuwe culturele seizoen voor amateurmusici op bijzondere wijze met een kleine estafette van anderhalvemeterconcerten. Op het programma staat een speciale bewerking van het stuk waarmee wij ooit begonnen: de Petite messe solennelle van Rossini.

Anders dan de naam doet vermoeden, is de originele Petite messe solennelle niet bepaald klein. Trouw aan de vorm van een missa solemnis is het een plechtig maar feestelijk werk met veel muzikale versieringen. Speciaal voor deze bijzondere tijd maakte Jeroen Spitteler van deze wervelende mis een bewerking voor een klein gezelschap: een klein koor, tien strijkers, vier blazers, één vleugel en twee solisten. In circa 50 minuten passeren diverse monumentale delen van de mis de revue.

Voor het Midsummer Ensemble betekent het een voorzichtig maar niet minder feestelijk begin na een stille periode.

Het grootste virtuele koor ter wereld

Eric Whitacre is de grondlegger van het fenomeen virtueel koor. Al sinds 2009 laat hij mensen op afstand samen zingen. Toen zijn wereldtournee als dirigent stil kwam te liggen door de coronacrisis, besloot hij opnieuw zangers van over de hele wereld samen te brengen in een virtueel koor. Hij schreef een lied van prachtige eenvoud met de boodschap dat muziek mensen verbindt. Daarmee raakte hij een snaar bij talloze koorzangers die hun koor misten. Maar liefst 17.572 zangers uit 129 landen zonden een opname in.

Ook ik beleefde veel plezier aan mijn deelname, met een sopranenrepetitie door de maestro zelf via YouTube, een enthousiaste online gemeenschap en natuurlijk het opnemen van mijn bijdrage. Het resultaat geeft me kippenvel en de reacties op de video laten zien dat het lied veel troost heeft gebracht. Wat een mooi idee dat mijn stem daaraan heeft bijgedragen.

Eric Whitacre's Virtual Choir: Sing Gently:

Ecce homo

De tune van Mr. Bean is een fraai stukje klassieke koorzang, maar wie heeft ooit naar de tekst geluisterd? 'Ecce homo qui est faba. Vale homo qui est faba.' Oftewel: 'Zie de man die een boon is. Vaarwel, man die een boon is.' Als vrolijk tussendoortje heb ik met zangers uit Nederland en Indonesië dit lied gezongen in het virtuele koor van Dody Soetanto, dirigent van onder meer het Leids Kamerkoor. Componist: Howard Goodall.

Video van het Largo door het Virtueel Leids Kamerkoor:

Virtueel bevrijdingskoor

Het Leids Kamerkoor viert Bevrijdingsdag 2020 met een ode aan de kracht van muziek, die mensen door moeilijke tijden heen helpt — als troost, als afleiding, als manier om mentaal overeind te blijven. De muziek die we voor deze gelegenheid uitvoeren, heeft geen tekst, maar wel een aangrijpend verhaal.

Op 27 december 1943 vindt in een Japans interneringskamp op Sumatra een heel bijzonder concert plaats. Dertig vrouwen brengen het Largo uit Antonín Dvořáks Uit de Nieuwe Wereld ten gehore. Instrumenten hebben ze uiteraard niet; ze treden op als stemmenorkest. Twee Britse vrouwen, Margaret Dryburgh en Norah Chambers, hebben uit hun hoofd de noten van het Largo opgeschreven en daar een bewerking voor vrouwenstemmen van gemaakt.

'Heel zacht, als door een mist, zweefden de eerste maten van Dvořaks Largo door het kamp. (...) Ik kreeg er kippenvel van, ik had nog nooit zoiets moois gehoord. Het was geen vrouwenkoor dat liederen zong. Het was ook geen orkest, hoewel ik de violen kon horen en een hobo. Het was muziek die uit de hemel kwam, een wonder door God gegeven in dit gruwelijke kamp.'
— Helen Colijn, De kracht van een lied: overleven in een vrouwenkamp.

Radio 4 heeft voor Bevrijdingsdag 2020 een arrangement van Wijnand van Klaveren beschikbaar gesteld voor gemengd koor. Het oorspronkelijke idee was dat zo veel mogelijk koren het stuk op Bevrijdingsdag zouden uitvoeren. Toen duidelijk werd dat we voorlopig niet zouden kunnen optreden, heeft het Leids Kamerkoor besloten om een opname van het Largo te maken als 'virtueel stemmenorkest'. Ook ons helpt deze mooie muziek door moeilijke tijden heen.

Radio 4 besloot eveneens om de oorspronkelijke plannen om te gooien en een Virtueel Bevrijdingskoor te maken. Uiteraard heb ik mijn opname ingezonden. Beide resultaten zijn hier te horen en zien.

En door het Virtueel Bevrijdingskoor:

Video van 'Stars' door het Virtueel Leids Kamerkoor:

Op afstand samen muziek maken

Concerten geven zit er voorlopig helaas niet in. De Hofjesconcerten, waar ik met het Leids Kamerkoor Ein deutsches Requiem van Brahms zou uitvoeren, gaan niet door met Pinksteren. En ook de koorrepetities kunnen niet op een normale manier plaatsvinden. Gelukkig lukt het ook op afstand om samen te zingen.

Virtueel Leids Kamerkoor
Het Leids Kamerkoor doet er alles om het koorgevoel levend te houden en samen muziek te maken. Met veel plezier hebben we als virtueel koor een opname gemaakt van Stars van Ēriks Ešenvalds. Alle zangers en zangeressen hebben in hun eigen huis hun eigen partij ingezongen, kijkend naar een dirigeervideo van onze dirigent Dody Soetanto.

Stars wordt begeleid door een glasorgel: gestemde glazen die met een natte vinger tot klinken worden gebracht. Ook die partijen zijn in verschillende huiskamers, keukens en zolderkamers ingespeeld. De dirigent heeft alle opnamen vervolgens gemonteerd tot één virtueel koor.


The Virtual Choir Network

Er gebeuren nog meer mooie dingen. De behoefte om samen te zingen brengt mensen bij elkaar. Op Facebook ontstond het initiatief om An Irish Blessing als virtueel koor op te nemen. 90 zangers uit 17 landen zingen samen de toepasselijke woorden 'Until we meet again'. Hopelijk is dat snel weer tijdens een liveconcert!

Video van 'An Irish Blessing' door The Virtual Choir Network:

Triptiek

Zaterdag 16 november 2019, 20.00 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Sinds de heropening van Museum De Lakenhal is het weer thuis: het baanbrekende drieluik Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden. Dit meesterwerk van de noordelijke renaissance is de inspiratiebron voor het programma Triptiek van het Leids Kamerkoor: drie delen met elk een eigen karakter, die samen één geheel vormen.

Met ons muzikale drieluik nemen wij u mee naar drie stijlperioden en drie regio’s: de Italiaanse renaissance, de Britse romantiek en moderne Scandinavische koormuziek. Vanuit die drie perspectieven vertelt Triptiek het verhaal van de mens in zijn relatie tot de liefde, de dood en de natuur.

In de intieme sfeer van de Leidse Lokhorstkerk laten we u ervaren hoe componisten in verschillende tijden universele thema’s op hun eigen manier verklankten — van een Italiaans madrigaal waarin een liefdeszieke man zijn hart lucht onder de sterren tot de kreten van Zweedse vissersvrouwen die hun mannen eindelijk zien terugkeren van zee. Zo biedt dit drieluik een weidse blik op wat a-capellakoormuziek te bieden heeft, in een afwisselend programma waarin steeds weer iets nieuws te ontdekken is.

Video van 'The Witch' van Stanford:

Open Monumentendagen

Zondag 15 september 2019, 13.00 en 15.00 uur
Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden

Tijdens de Open Monumentendagen geeft het Leids Kamerkoor twee gratis toegankelijke concerten. We treden op in of voor het Academiegebouw aan het Rapenburg.

Midsummer Ensemble 2019

Vrijdag 30 en zaterdag 31 augustus 2019, 20.15 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Het Midsummer Ensemble trakteert u deze zomer op een verrassende combinatie van composities. Met trots presenteren wij de zelden uitgevoerde Sept Répons des Ténèbres van Francis Poulenc. Deze samengebalde passie in zeven korte scènes laten we voorafgaan door het geliefde Salve Regina van dezelfde componist — een stuk voor koor a capella dat zowel sereen als expressief is.

De Tragische Ouverture van Johannes Brahms is een compositie die pas de laatste jaren de aandacht krijgt die ze verdient. Anders dan de naam ouverture doet vermoeden, is dit een zelfstandig werk met het karakter van een geconcentreerde symfonie. In onze uitvoering klinkt het als een inleiding op het Schicksalslied van Johannes Brahms, dat samen met Ein deutsches Requiem als zijn beste werk voor koor en orkest wordt beschouwd.

Met deze combinatie van werken uit de Franse en Duitse traditie beloven wij u een afwisselend programma met mooie contrasten.

Zomerconcert: Reflectie

Zondag 30 juni 2019, 15.15 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Rijzend uit donker koele vijvergrond heeft zij het licht gevonden en ontsloot toen blij het gouden hart. Nu rust zij peinzend op het watervlak ...

Dit zomerse beeld van een waterlelie is afkomstig uit een gedicht van Frederik van Eeden, op muziek gezet door Herman Strategier. Het vangt de essentie van het zomerconcert van het Leids Kamerkoor, dat als thema Reflectie heeft. Een bespiegelend programma dus, onder leiding van dirigent Dody Soetanto.

Het hart van het programma vormen de Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc. Daarnaast zingt het koor Misserere van Alessandro Scarlatti en O vos omnes, dat het in twee bewerkingen brengt: van Tomás Luis de Victoria en Carlo Gesualdo. Zij worden geflankeerd door religieuze muziek van recenter datum uit de Lage Landen: De nevel dekt ons van de Nederlandse componist Johannes Verhulst en De profundis clamavi van de Belg Vic Nees.

Het koor laat ook wereldlijke muziek horen, zoals The Blue Bird van Charles Villiers Stanford en Death on the hills van Edward Elgar. Van de hedendaagse componist Eric Whitacre voert het Leids Kamerkoor twee contemplatieve werken uit: Water Night en Go, Lovely Rose. Zijn tijdgenoot Morten Lauridsen slaat met Ov'è, Lass', Il Bel Viso?, dat hij baseerde op een Italiaans gedicht uit de renaissance, een brug tussen de stijlperioden van het programma.

Leidse hofjesconcerten

Pinkstermaandag 10 juni 2019, 11.30-12.30 uur
Ars Aemula Naturea, Pieterskerkgracht 9a, Leiden

Onder leiding van dirigent Dody Soetanto brengt het Leids Kamerkoor tijdens de hofjesconcerten een deel van het zomerconcert van 30 juni 2019 ten gehore. Met als thema Reflectie omvat het programma werken van Edgar Elgar (Death on the hills), Charles Villiers Stanford (The Blue Bird), Eric Whitacre (Water Night), Morten Lauridsen (Ov'è, Lass', Il Bel Viso?) en Francis Poulenc (Quatre motets pour un temp de penintence).

Kamerkorenfestival

Zaterdag 25 en zondag 26 mei 2019
Oosterkerk en Foreestenhuis, Hoorn

Op zaterdag 25 mei neemt het Leids Kamerkoor deel aan het Kamerkorenfestival in Hoorn. Het koor geeft dan niet alleen een optreden, maar doet ook mee aan de workshops voor zangers en dirigenten onder leiding van van Michel Meijer en Jos van Veldhoven. Tijdens deze workshops gaat het koor aan de slag met drie prachtige werken, die het 's avonds in de slotpresentatie in de Oosterkerk zal uitvoeren: van Händel Hallelujah uit Messiah, en van Bach Ich lasse dich nicht en Nimm, was dein ist, und gehe hin.

Passieconcerten

Dinsdag 16 april 2019
Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6, Oegstgeest

Woensdag 17 april 2019
Centrum De Regenboog, Nathaliegang 263, Zoetermeer

Het Leids Kamerkoor brengt onder leiding van dirigent Dody Soetanto een schitterend a-capellaprogramma, met als rode draad boetedoening en ontferming in het licht van het lijden van Christus. Deze passieconcerten vinden plaats in het kader van de Stille Week.

Op het programma staan zowel oude als hedendaagse componisten: Alessandro Scarlatti (Miserere), Carlo Gesualdo en Tomás Luis de Victoria (O vos Omnes), John Taverner (Mother of God en Funeral Ikos), Johannes Verhulst (De nevel dekt ons), Vic Nees (De profundis) en Francis Poulenc (Quatre motets pour un temps de pénitence).

Nederlands Projectkoor en Het Orkest Amsterdam

Zondag 24 januari 2019, 15.00 uur
Philharmonie, Haarlem

Zaterdag 30 maart 2019, 20.15 uur
Concertgebouw, Amsterdam

Op het programma staan Mis voor dubbelkoor van Frank Martin, Gloria van Francis Poulenc en de Orgelsymfonie van Camille Saint-Saëns. Onder leiding van Jeroen Spitteler (koor) en Jacob Slagter (orkest).

Solisten:
Sopraan: Ingrid Nugteren
Organist: Leo van Doeselaar

Stukje kijken en luisteren? Klik op de afbeelding:

Cantatedienst

Zondag 27 januari 2019, 19.00 uur
Hooglandse Kerk, Leiden

Het Leids Kamerkoor neemt deel aan de serie Cantatediensten in de Hooglandse Kerk met Bachs cantate Alles nur nach Gottes Willen. Het koor staat sinds december 2018 onder leiding van dirigent Dody Soetanto.

Dirigent: Dody Soetanto
Sopraan: Ardelia Padma Sawitri
Alt: Antoinette Stevens
Tenor: Edwin Poels
Orkest: leden van Collegium Musicum
Kistorgel: Gerard de Wit

Jubileumconcert: Rossini — Petite messe solennelle

Zaterdag 17 november 2018, 20.15 uur
Tempelzaal, Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg 28, Leiden

Zondag 18 november 2018, 15.15 uur
Groene Kerk, Haarlemmerstraatweg 6, Oegstgeest

In het jaar waarin het Leids Kamerkoor dertig jaar bestaat, is het honderdvijftig jaar geleden dat de componist Gioachino Rossini (1792-1868) overleed. Met zijn prachtige Petite messe solennelle viert het koor op 17 en 18 november zijn lustrum. Om het concert extra glans te geven, werkt het daarbij samen met professionele solisten en instrumentalisten.

Rossini genoot grote faam als componist van virtuoze en zeer succesvolle opera’s, maar in de laatste veertig jaar van zijn leven kwam er nog maar weinig uit zijn handen. Tot hij in 1863, in een laatste uitbarsting van creativiteit, ruim honderdvijftig kleinere en enige grotere werken componeerde, die hij zelf beschreef als 'zonden van de oude dag'. Verreweg het bekendste daarvan is de Petite messe solennelle, een werk voor een vierstemmig koor van bescheiden omvang, vier solisten, piano en harmonium.

De naam Petite messe solennelle zou kunnen suggereren dat het om een kort en plechtig werk gaat, maar niets is minder waar. De mis is allerminst kort en heeft wel wat weg van een opera. Het stuk is eerder wervelend dan ingetogen en vraagt van koor en solisten een uithoudingsvermogen en virtuositeit die je niet verwacht van liturgische muziek. In de sfeervolle entourage van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden en het Groene Kerkje in Oegstgeest kan het publiek genieten van dit hoogtepunt uit Rossini's oeuvre.

Dirigent: Jeroen Spitteler
Piano: Femke de Graaf
Harmonium: David Jansen
Sopraan: Francis van Broekhuizen
Mezzosopraan: Elsbeth Gerritsen
Tenor: Guy Cutting
Bariton: David Visser

Midsummer Ensemble: Die Schöpfung

Vrijdag 7 september 2018, 20.00 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Zondag 9 september 2018, 15.00 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, Amsterdam

Geïnspireerd door de oratoria van Händel, en dan vooral Händels Israel in Egypt, schreef Haydn in 1797-1798 een stuk dat door velen als zijn meesterwerk wordt gezien: Die Schöpfung, dat op muzikale wijze het scheppingsverhaal beschrijft en illustreert. Het is gebaseerd op het Genesis, Psalmen en John Miltons Paradise Lost.

Dirigent: Jeroen Spitteler
Sopraan: Ingrid Nugteren
Tenor: Maarten Stevens
Bas: David Visser

Zomerconcert: And There Was a Great Calm

Zondag 17 juni 2018, 15.15 uur
Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1, Leiden

Het is in 2018 honderd jaar geleden dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. Met dit concert wil het Leids Kamerkoor, onder leiding van dirigent Jeroen Spitteler niet alleen de verliezen van deze oorlog herdenken met de troostende schoonheid van muziek, maar ook het kostbare geluk koesteren van het leven in vrede en vrijheid.

Op het programma staat het Requiem van Herbert Howells. Ook zingt het koor Funeral Ikos van John Tavener, dat tegenover de naderende dood het paradijs plaatst, en Ecce quomodo moritur van Jacob Handl. De vernietigingen van de oorlog worden weerspiegeld in twee stukken die gebaseerd zijn op de Klaagliederen van Jeremia over de verwoesting van Jeruzalem: Caligaverunt oculi mei’ van Tomás Luis de Victoria uit 1585 en Wie liegt die Stadt so wüst van Rudolf Mauersberger uit 1945.

Een lied dat in Turkije wordt gezongen bij herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog, is Çanakkale İçinde, met een tekst van een anonieme soldaat die naar het front gaat. Ahmet Adnan Saygun bewerkte dit volkslied tot een vierstemmig koorstuk. Van een heel andere aard, maar ook met een link naar de loopgraven, is Trees van Ēriks Ešenvalds, die een gedicht van oorlogsdichter Joyce Kilmer op muziek zette. Maurice Ravel componeerde tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn enige a-capellawerk voor koor: Trois chansons, waarvoor hij zelf de teksten schreef.

Tot slot had het Leids Kamerkoor ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan aan Anneke Wittop Koning gevraagd om een nieuw werk te componeren, dat aansluit bij het thema van dit concert. Zij koos als uitgangspunt het gedicht The sun is couched’ van William Wordsworth.

Lees de recensie van Lidy van der Spek in het Leidsch Dagblad

'Het Leids Kamerkoor maakt diepe indruk. (...) De première van Anneke Wittop Konings compositie (2018) op Wordsworth' The sun is couched is werkelijk een hoogtepunt.'
— Lidy van der Spek in het
Leidsch Dagblad